یاس








دی 1393
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو





موضوعات


  • همه
  • مناسبت ها
  • هفته بسیج
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا در عصر حاضر
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا در عصر حاضر
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا در دهه شصت
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • ماه صفر
  • ماه صفر
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا در طول تاریخ
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا در عصر حاضر
  • نقش زنان در فرهنگ سازی عاشورا
  • روز نیروی دریایی
  • روز نیروی دریایی
  • روز نیروی دریایی
  • خواص عجیب سیر
  • دلسوزی شیر برای همسرش
  • زندگی باقیمت
  • الگوی زنان
  • الگوی زنان
  • اشعار امام زمان
  • بدان که یار نزدیک است
  • hauh v
  • hauh v
  • hauh v
  • پیاده روی اربعین
  • اربعین
  • به مناسبت رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه
  • رحلت پیامبر بر همه شما شیعیان تسلیت باد
  • نکات اخلاقی از امام حسن مجتبی ع
  • تکه شعری در مورد رحلت پیامبرص
  • السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
  • السلام علیک یا امام رئوف
  • با بونه گیاه معجزه گر
  • با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری ع
  • اغاز امامت امام مهدی (عج)
  • اغاز امامت مبارک
  • السلام علیک یا اباصالح
  • هفته وحدت برهمه عاشقان ان حضرت مبارک
  • در جهان نقش محمد (ص) بی گمان هست نقش جمله پیغمبران
  • اشعاری در وصف پیامبر
  • سخنانی گهر بار از پیامبر (ص)
  • ما باید جلو ی تفرقه اندازی بین شیعه وسنی رابگیریم از بیانات رهبر
  • اخرت
  • فواید وعوارض اویشن
  • تجمع طلاب حوزه علمیه خراسان به هتک حرمت پیامبر(ص)
  • عشق محمد بس است وال محمد
  • غروب جمعه
  • غروب جمعه
  • شان نزول سوره کوثر
  • تفسیر سوره فجر
  • نکات اخلاقی از امام حسن عسکری (ع)
  • انقلاب 57
  • خورشید فجر آفرین
  • ورود حضرت معصومه به قم
  • روز 15بهمن 1357
  • روز 17 بهمن 1357
  • روز 18بهمن 1357
  • روز 18 بهمن 1357
  • روز 18 بهمن 1357
  • وقایع 18بهمن 1357
  • وقایع 19 بهمن 1357
  • وقایع 19 بهمن 1357
  • وقایع 20بهمن 1357
  • شعری در وصف حضرت فا طمه
  • شعری در وصف حضرت زهرا
  • سال نو همراه با فاطمه (س)
  • خواص زیتون
  • خواص ومزایای تربچه
  • فاطمه زهرا الگوی دو عالم
  • مسرداری حضرت زهرا (س)
  • همسرداری حضرت زهرا
  • دوستت دارم مادر
  • مادر
  • روغن گردو
  • میلاد امام محمد باقر (ع) مبارک
  • شهادت امام علی النقی تسلیت باد
  • مو لود کعبه
  • پدر
  • دوحدیث از امیر المومنین
  • عید مبعث مبارک
  • کی میایی یابن زهرا
  • رمضان ماه خدا
  • هفتم تیر
  • میلاد امام حسن (ع) مبارک
  • شب قدر اوج معنویت رمضان است
  • شهادت حضرت علی (ع) تسلیت باد برهمه شیعیان
  • هفته عفاف وحجاب
  • عرق کاسنی
  • خواص خاکشیر
  • درمان جوشهای چرکی صورت
  • تبخال
  • 8تیر شهادت رجایی وباهنر
  • 25 ذی القعده
  • سردار اسلام روحت شاد
  • داغ منا
  • سلام برسالار شهیدان
  • روز هفتم محرم وبستن آب
  • علی اکبر
  • کربلا
  • دلنوشته
  • کجایی
  • ای کاش زائرکربلا بودم
  • چرا برای امام حسین اربعین می گیریم
  • عبادت حضرت زینب (ع)
  • رحلت جانسوز پیامبر(ص )تسلیت باد سلیت
  • یا ضامن آهو
  • آغاز ولایت
  • سلام بر گل نرگس
  • معنای لغوی واصطلاحی استغفار
  • احادیث
  • اعتقادی
  • مناسبتی
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • نکات اخلاقی
  • العفو
  • دهه فجر
  • 22 بهمن ورود امام به ایران
  • 22بهمن روز بیروزی انقلاب
  • میلاد حضرت زینب
  • شعر در وصف حضرت زینب
  • شعر در وصف حضرت زینب
  • نکات اخلاقی حضرت زینب
  • نام حضرت زهرا
  • میخواهم سال جدید را با امام زمان شروع کنم
  • سال نو با امام زمان
  • بیایید در بهار کینه ها را دور کنیم
  • در وصف امام زمان
  • اخلاقی
  • دلنوشته
  • مادر
  • سلامت بدن
  • سلامت بدن
  • اخلاقی
  • ماه رجب
  • اخلاقی
  • دلنوشته
  • اخلاقی
  • دلنوشته
  • پدر
  • بعثت
  • شعر
  • جانباز
  • معشوق
  • معشوق
  • اخلاقی
  • دلنوشته
  • عشق به معشوق
  • عشق به معشوق
  • امام رئوف
  • امام رئوف
  • یا ضامن آهو
  • غدیر هویت ماست
  • ویژگی قیام امام حسین (ع)
  • خواص سفیده تخم مرغ
  • نهضت حسینی
  • زن امروز وعاشورا
  • زن امروز وعاشورا
  • عطر کربلا
  • عاشق دلباخته حسین (ع)
  • دعا
  • ای کاش دوباره بیاید
  • ای رسول مهربانی
  • انقلاب اسلامی وتاثیر آن
  • انقلاب اسلامی وتاثیر آن
  • اگر با آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم نمازمان قضاست
  • انقلاب اسلامی
  • الهی
  • حیا
  • ]چرا برای امام حسین عزاداری می کنیم
  • حقیقت نماز
  • چرا باید حادثه عاشورا را گرامی بداریم
  • خواندن نافله
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • درمان مو خوره موی سر
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • غم از دست دادن عزیزان چه سخت است
  • طب سنتی
  • ترک ریا
  • استدراج
  • استغاثه برای ظهور
  • استغاثه فردی واستغا ثه اجتماعی
  • استغاثه فردی واستغا ثه اجتماعی
  • دوران انتظار
  • عهد با مولایم
  • کلای ایرانی
  • نقش بانوان در جهت حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در جهت حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • نقش بانوان
  • نقش بانوان در حمایت از کالای ایرانی
  • حمایت از کالای ایرانی
  • کالای ایرانی سرمایه ایرانی
  • عرفه
  • مهدویت
  • استاد عبادی
  • نتایج دعا برای فرج
  • غدیر
  • روز شمار غدیر
  • دلنوشته مهدوی
  • حدیث از امام سجا د ع
  • قحطی خیالی
  • صدقه دادن از طرف امام رضا علیه السلام
  • نکند جا بمانم
  • پیش گیری از سرطان
  • سه حرفی
  • یوسف زهرا
  • زائر کربلا
  • عشق به امام حسین
  • شب یلدای مهدوی
  • میلاد فرخنده حضرت زنب (س) برهمه شما مبارک
  • خواص عسل
  • کرسی باعث جلو گیری از سکته
  • فاطمه لیله القدر است
  • مویز را فراموش نکنید
  • اشکال در پست قبلی
  • حوادث 11بهمن 1397
  • راز ماندگار انقلاب
  • تسلیت
  • درد گردن
  • درمان ریزش مو
  • مادر
  • عسل ونمک
  • ضررباران
  • دشت اخر شب
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • طب سنتی
  • ماه شعبان
  • ماه عشق
  • طب سنتی
  • بخشش
  • شکر خدا در همه حال
  • ماه رمضان
  • چرا شب قدر نه روز قدر
  • حسین علیه السلام صدا می زند بیا
  • یلدای مهدوی
  • یا رب
  • الهم عجل لولیک الفرج
  • عاقبت بخیری
  • بیست ودوم بهمن ،عید بزرگ ملت ما ,
  • میلاد حضرت معصومه وروز دختر
  • ماه ذیقعده
  • خاطره دلت پاک باشه
  • مکث را تمرین کن
  • متنی از جنس طلا
  • هفته دفاع مقدس گرامی باد
  • دوستی باخدا
  • حکمت 72 نهج البلاغه
  • سلام
  • حکمت نهج البلاغه
  • حکمت نهج البلاغه 101
  • میلاد امام حسن علیه السلام مبارک
  • اس شنیدها مردم راقضاوت نکنیم
  • امام مهدی عج
  • برای ظهورش دعا کنیم
  • یا صاحب الزمان
  • دلنوشته شب آخر ماه رمضان
  • معادلات جالب خدا
  • هفته کتاب
  • فرازی از وصیت نامه شهید حاج قاسم
  • حدیث از امام صادق علیه السلام
  • خدایا سلام
  • انتظار فرج یعنی امکان برطرف شدن همه سختی ها
  • راه حل مشکلات
  • سهم من فقط انگشت جوهریست
  • سهم من فقط انگشت جوهریست
  • سهم من فقط انگشت جوهریست
  • چرا رای بدهیم
  • ایات روز



  • Random photo


    رای میدهم چون

     
      در مصرف داروهای گیاهی باید دقت به عمل اید ...

     

    آویشن,داروی گیاهی,خواص

    خیلی ها از آویشن بعنوان چاشنی استفاده می کنند و طعم و مزه آن را بسیار دوست دارند؛ اما در عین حال کسانی هم هستند که بیشتر به اثرات دارویی آویشن علاقه نشان می دهند. آویشن هم مثل هر گیاه دارویی دیگر می تواند فایده ها و مضراتی داشته باشد. بد نیست با هم نگاهی بیندازیم به مهمترین خواص مثبت و منفی این گیاه:

    پرده اول: آویشن خوب است

    • بعضی تحقیقات اولیه، نشان داده اند که مصرف آویشن یا عصاره آن می تواند در درمان برونشیت موثر باشد. آویشن می تواند در بیماران مبتلا به برونشیت سرفه و تب را کاهش دهد و دفع خلط را بیشتر کند.
    • بر اساس بعضی مطالعات دیگر، احتمالا استفاده از عصاره یا روغن آویشن به همراه روغن رزماری و سدر می تواند در کاهش ریزش مو موثر باشد.
    • مصرف همزمان روغن آویشن در ترکیب با روغن ماهی و ویتامین ئی E و روغن “حشیش الحمار” ، می تواند علائم بیماری حرکت (ماشین گرفتگی) را بویژه در کودکان، بهبود ببخشد.

    همچنین ممکن است آویشن در درمان موارد زیر هم موثر باشد:

    • کولیک
    • تورم لوزه ها
    • عفونت گوش
    • شب ادراری اطفال
    • بوی بد دهان
    • گلو درد چرکی
    • عفونتهای ریوی

    البته در منابع علمی تاکید شده است که به شواهد بیشتری برای اطمینان از اثرات مثبت قطعی این گیاه در بیماریهای فوق نیاز است.

    پرده دوم: آویشن بد است

    • در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.
    • در مورد مصرف آویشن در دوران شیردهی، تحقیقات کافی انجام نشده است اما توصیه شده است که در این دوران هم بیش از حد متداول خوراکی، از این گیاه استفاده نشود.
    • بر اساس تحقیقات، معلوم شده که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند،  از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.
    • همچنین بعضی افراد ممکن است به آویشن و فرآورده های آن حساسیت داشته باشند، در این صورت نباید از این گیاه به صورت خوراکی یا موضعی (مثل روغنهای پوستی و …) استفاده کنند.

    چای آویشن,دمنوش گیاهی,داروی گیاهی

    پرده آخر: آویشن هم یک گیاه دارویی است

    آویشن هم مثل همه گیاهان دارویی و در حقیقت مثل همه داروها، هم فایده دارد و هم عارضه، بنابراین در صورتیکه میخواهید آن را به قصد دارویی استفاده کنید حتما باید این کار را زیر نظر پزشک خود انجام دهید. این حرف که “گیاهان دارویی بر خلاف داروهایی متداول (صنعتی) هیچ عوارضی ندارند” کاملا غلط و خطرناک است.

    موضوعات: فواید وعوارض اویشن
    [شنبه 1393-10-27] [ 05:56:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      چه بهتر است با خود توشه ای برد ...

    پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اَلْقَبْرُ یُنادِی کُلُّ یَوْمٍ بِخَمْسَ کَلَماتٌ (1) قبر در هر روز پنج کلمه را فریاد میزند :

    1. اَنا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلوا اِلیَّ اَنیساً

    من خانه تنهاییم پس با خود انیس و مونسی به سوی من آورید(تلاوت قرآن)

    2. اَنا بَیْتُ الْظُّلْمَه فَاحْمِلوا اِلیَّ سِراجاً

    من خانه تاریکی هستم پس با خودتان چراغی به سوی من آورید(نافله شب)

    3. اَنا بَیْتُ التُرابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ فِراشاً

    من خانه خاکیی هستم پس با خودتان فرشی به سوی من بیاورید(عمل صالح)

    4. اَنا بَیْتُ الْعِقابْ فَاحْمِلوا اِلیَّ تَرْیاقاً

    من خانه گزندگان هستم پس با خودتان پادزهری به سوی من بیاورید (لااله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله)

    5. اَنا بَیْتُ الْفَقْرْ فَاحْمِلوا اِلیَّ کَنْزاً

    من خانه فقر هستم پس با خودتان گنجی به سوی من بیاورید(صدقه)

    موضوعات: اخرت
    [دوشنبه 1393-10-22] [ 07:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا ...

    www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org www.Rohama.org

    موضوعات: ما باید جلو ی تفرقه اندازی بین شیعه وسنی رابگیریم از بیانات رهبر
    [دوشنبه 1393-10-15] [ 08:08:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      میلاد نور مبارک ...

    - آية المنافق ثلاث : اذا حدث كذب واذا وعد اخلف واذا اؤتمن خان
    نشان منافق سه چيز است : 1 - سخن به دروغ بگويد . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خيانت نمايد .

    صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، ح 89


    2- لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها
    کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید

    (بحارالانوار،ج،83ص20)


    3- أبغض الحلال الي الله الطلاق .
    منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است .

    سنن ابي داود ، كتاب الطلاق ، ح 1863


    4- خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
    بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار

    (تنبیه الخواطر، ج2، ص123 )


    5- ابن آدم اذا اصبحت معافي في بدنك آمنا في سربك عندك قوت يومك فعلي الدنياالعفاء .
    فرزند آدم وقتي تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت يك روز خويش راداري ، جهانگر مباش .

    كنز العمال ، ج 3 ، ص 782 ، ح 8740


    6- ابن آدم عندك ما يكفيك وانت تطلب ما يطغيك لا بقليل تقنع ولا بكثير تشبع .
    فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع كند در دسترس خود داري و در پي آنچه تو را به طغيان وا مي دارد روز ميگذاري ، به اندك قناعت نميكني و از بسيار سير نمي شوي .

    كنز العمال ، ج 3 ، ص 782 ، ح 8740


    7- مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ
    هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

    (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)


    8- اتق دعوة المظلوم فإنما يسال الله حقه وان الله لن يضيع لذي حق حقه
    از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش را از خدا ميخواهد و خدا حق رااز حق دار دريغ نميدارد .

    كنز العمال ، ج 3 ، ص 507 ، ح 7650


    9- اتقوا الحجر الحرام في البنيان فانه اساس الخراب
    از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهيزيد كه مايه ويراني است .

    كنز العمال ، ج 15 ، ص 405 ، ح 41575


    10- اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
    عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

    (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)


    11- اتقوا فراسة المؤمن فإنه ينظر بنور الله
    از فراست مؤمن بترسيد كه چيزها را با نور خدا مي نگرد .

    سنن ترمذي ، كتاب تفسير القرآن ، ح 3052


    12- اتقوا الدنيا فوالذي نفسي بيده انها لأسحر من هاروت وماروت
    از دنيا بپرهيزيد ، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است .

    كنز العمال ، ج 3 ، ص 182 ، ح 6063


    13- اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الي السماء كأنها شرارة
    از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود .

    كنز العمال ، ج 3 ، ص 500 ، ح 7601


    14- لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام
    براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

    (الكافى، ج 4، ص 62)


    15- اثنان يعجلهما الله في الدنيا البغي وعقوق الوالدين .
    دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر .

    كنز العمال ، ج 16 ، ص 462 ، ح 45458


    16- اجرأكم علي قسم الجد اجرأكم علي النار .
    هر كس از شما در خوردن قسم جديتر است به جهنم نزديكتر است .

    كنز العمال ، ج 11 ، ص 7 ، ح 30390


    17- أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له .
    در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .

    سنن ابن ماجه ، كتاب التجارات ، ح 2133


    18- هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.
    رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

    (بحار الانوار،ج93،ص342)


    19- احب الاعمال الي الله الصلاة لوقتها ثم بر الوالدين ثم الجهاد في سبيل الله
    بهترين كارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نيكي به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا .

    كنز العمال ، ج 7 ، ص 285 ، ح 18897


    20- احب العباد الي الله الاتقياء الاخفياء
    محبوبترين بندگان در پيش خدا پرهيزگاران گمنامند .

    موضوعات: سخنانی گهر بار از پیامبر (ص)
     [ 07:46:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      میلاد پیامبر مبارک ...

     

    اشعار عید مبعث, شعر مبعث پیامبر

    شعر مبعث پیامبر

     

    وصلِ یار

    نبض هستی لرزه بر رگ‌های کوهِ نور زد

    باغبان انبیاء گل نغمه‌ای مسرور زد

    چشمِ کوه‌های دگر پیش حرا تاریک بود

    چشم خورشیدی او علت بر این مشهور زد

    بسکه شیرین بود وصلِ یار در غارِ حرا

    صد ملک با بال‌های سر درش را تور زد

    هم نبوت را به دست آورد و هم ختم الرسل

    فکر را از نو بنا کرد و دم از معمور زد

    با چنین والا مقامی چشم‌ها را خیره کرد

    تیرها بر دیدگانِ دشمنانِ کور زد

    دیگر از حرف یتیمی و شبانی نیست حرف

    سیلی سنگین بعثت بر رخِ مغرور زد

    دست شیطان را ببست و شاهکاری را گشود

    گفت اسلام و همه ابلیسیان را دور کرد

     

    اشعار عید مبعث, شعر مبعث پیامبر

    موضوعات: اشعاری در وصف پیامبر
    [شنبه 1393-10-13] [ 08:51:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برجمال محمد (ص) صلوات ...

    www.Rohama.org

    موضوعات: هفته وحدت برهمه عاشقان ان حضرت مبارک
     [ 08:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      دستمان رایگیر ...

    شاید …

    السلام علیک یا صاحب الزمان

    میدانم که از چشمتان افتاده ام اقا

    ولی اینرا هم میدانم که سلامم را بی جواب نمیگذارید

    که جواب سلام واجب است

    پس ای حضرت عشق هر روزصبح سلامتان میکنم

    شاید خودتان دستم را بگیرید

    شاید برای آمدنت دیر کرده‌ای

    وقتی نگاه آینه را پیر کرده‌ای

    دیری است آسمان مرا شب گرفته است

    خورشید من، برای چه تأخیر کرده‌ای؟

    موضوعات: السلام علیک یا اباصالح
    [پنجشنبه 1393-10-11] [ 04:51:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      یا ابا صالح ...


    موضوعات: اغاز امامت مبارک
    [چهارشنبه 1393-10-10] [ 11:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      امامت امام مهدی (عج) ...

     

     

    (مَن يُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)

    خوشا به حال كسى كه شعائر دين خدا را بزرگ و محترم شمارد; زيرا اين صفت، ويژگى دل هاى پرهيزگار است.

    هشتم ربيع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسكرى (عليه السلام)آغاز دوره ى امامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاريخ تشيع به شمار مى رود. با گرامى داشت خاطره ى اين روز باشكوه، مطلب زير را با هدف آشنايى بيشتر با شخصيت آخرين حجت خدا در روى زمين و اظهار ارادت به پيشگاه آن حضرت تقديم مى داريم. اميد است هميشه ياد آن عزيز پنهان در پس پرده ى غيبت را در دل هايمان زنده داريم و از وظايف خطير خويش در اين دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشيم.

    اصل امامت:

    مقوله ى امامت و جانشينى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)، همواره به عنوان يكى از مباحث مهم اعتقادى مسلمانان در طول تاريخ مطرح بوده است. در ديدگاه شيعه، اهداف نزول كتاب هاى آسمانى و ارسال پيامبران الهى، هنگامى به طور كامل تحقق مى يابد كه ختم نبوت با نصب امام معصوم همراه باشد. امام همه ى ويژگى هاى پيامبر به جز دريافت وحى را داراست كه با ولايت تكوينى (قدرت بر تصرف در نظام هستى) و ولايت تشريعى (تبيين و تفسير آيات و احكام الهى) و از بين بردن نارسايى هاى موجود، زمينه را براى رسيدن انسان به كمال معنوى فراهم مى كند.

    پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)، در سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از حجة الوداع، با نازل شدن آيه ى «اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتى»() از سوى خداوند مأمور شدند در محلى به نام «غدير خم»، انتصاب على بن ابى طالب (عليه السلام)به مقام امامت را به آگاهى مردم برسانند. ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى; تفسيرگر و تاريخ نگار نام دار اهل سنت در اشاره به اين واقعه مى نويسد:

    «پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) ]در منطقه ى غدير خم[ فرمودند: جبرييل از سوى خداوند دستور آورد كه در اين جايگاه بايستم و به سفيد و سياه اعلام كنم كه على بن ابى طالب (عليه السلام)، برادر من، وصى من، جانشين من و امام پس از من است»().

    البته آن چه گفته شد به اعلام همگانى و رسمى و بيعت گرفتن از مردم مربوط است; زيرا رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) در دوران رسالت، بارها با بيان تعداد امامان و نام بردن از آنان، مسأله ى امامت را تبيين كرده بودند. هنگامى كه آيه ى «يا ايها الذين امنوا اطيعواللّه و اطيعوالرسول واولى الامر منكم»() نازل شد، جابر بن عبداللّه انصارى از پيامبر پرسيد: «اولى الامر» كه اطاعت شان در رديف اطاعت شما به حساب آمده است، چه كسانى هستند؟ پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)در پاسخ فرمودند: «آنان جانشينان من و پيشوايان مسلمانان هستند. نخستين آنان، على بن ابى طالب و پس از او فرزندش، حسن و . . . به اين ترتيب يكايك ائمه ى اطهار (عليهم السلام) را نام بردند. هنگامى كه به امام دوازدهم رسيدند، با اين تعبير از ايشان ياد كردند كه: «ثم سّمى محمّد و كنيّى حجة اللّه فى ارضه و بقيّة فى عباده ابن الحسن بن على . . .; سپس هم نام محمّد، هم كنيه ى من، حجة اللّه و بقية اللّه در بين مردمان، فرزند حسن به على (عليه السلام)هستند . . .».

     

    ويژگى هاى حضرت مهدى (عج):

    تحصيل كمال واقعى انسان، پس از ختم نبوت، به پيروى از رهنمودهاى امام هر عصر وابسته است كه پيروى نيز بدون معرفت و شناخت امام ممكن نيست. از اين رو، شناخت ويژگى ها و اوصاف ائمه ى اطهار(عليهم السلام)در سير تكامل فردى و اجتماعى افراد و تحقق ايمان صحيح اهميت دارد. به گونه اى كه با تعابير گوناگون از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)روايت شده است:

    من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية.()

    هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.

    بديهى است شناخت امام، مراتبى دارد كه هر مرتبه از آن، به بخشى از نيازهاى افراد در زمينه هاى خاص پاسخ مى گويد و آنان را به معرفت و كمال رهنمون مى سازد.

    الف) نسب حضرت مهدى (عليه السلام):

    پدر بزرگوار ايشان، امام حسن عسكرى (عليه السلام)، امام يازدهم شيعيان است كه در سال 232 هـ ق. در شهر مدينه متولد شد و در سال 260 هـ ق در سامرا به شهادت رسيد.

    مادر امام زمان (عليه السلام)، نرجس خاتون از طرف پدر، دختر يشوعا پسر قيصر روم شرقى و از طرف مادر، از نوادگان شمعون يكى از حواريون حضرت عيسى (عليه السلام) است كه در واقعه ى معجزه مانندى، از روم به مدينه منتقل و سپس در خانه ى امام هادى (عليه السلام)، تحت نظر حكيمه خاتون، دختر امام جواد (عليه السلام)، با احكام اسلام آشنا مى شود. آن گاه امام هادى (عليه السلام)، او را به همسرى حضرت عسكرى (عليه السلام) در مى آورند و بدين ترتيب، اين بانوى پاك دامن به افتخار مادرى مهدى آل محمّد (عليه السلام) نايل مى گردد. اين بانوى پرهيزكار به روايتى در سال 261 هجرى و بنابر نقل ديگر، يك سال پيش از شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، از دنيا رفته اند. قبر شريف اين بانوى پرهيزگار، در كنار مرقد مطهر امام يازدهم (عليه السلام)در سامرا قرار دارد.

    ب) ولادت حضرت مهدى (عليه السلام):

    خلفاى عباسى از طريق روايات زيادى كه از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه ى اطهار (عليهم السلام) در باره ى امام مهدى (عليه السلام)نقل شده بود، بر اين حقيقت كاملا آگاه بودند كه به زودى در خاندان اهل بيت (عليهم السلام)، نوزادى چشم به جهان خواهد گشود كه بساط ظلم و فساد نظام هاى خود كامه را از جوامع بشرى برخواهد چيد. بر اين اساس، دستگاه حاكم از زمان امام نهم (عليه السلام) به بعد، آن بزرگواران را بيش از پيش زير نظر گرفته بود. حتى امام هادى (عليه السلام) و فرزندش امام عسكرى را از مدينه به سامرا (مركز خلافت عباسى) انتقال دادند تا اعمال و رفتار آنان را كنترل كنند. اين فشارها در زمان امامت امام يازدهم به اوج خود رسيد و ارتباط آن حضرت را با شيعيان به حداقل رساند. سردمداران حكومت عباسى، بارها او را به زندان منتقل مى كردند و گاه و بى گاه به خانه اش يورش مى بردند و به بازرسى مى پرداختند تا بلكه به آن نوزاد دست يابند. اما مشيّت خداوند آن بود كه به مصداق «يريدون ليطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لوكره الكافرين»،() اين مولود مبارك در اين خاندان وحى و نبوت، چشم به جهان گشايد.

    در شب نيمه ى شعبان سال 255 هـ ق، در حالى كه اصلا آثار حمل در مادر بزرگوارشان ديده نمى شد، آن امام همام، به عرصه ى وجود گام نهادند. به اين ترتيب در آن شرايط بسيار سخت و آكنده از رعب و وحشت، وعده ى خداوند تحقق يافت و دوازدهمين ستاره ى بر حق امامت با طلوع خويش، افول حاكميت ستم گران را نويد داد.

    با وجود مخفى بودن تولد اين مولود، امام عسكرى (عليه السلام) براى اتمام حجت و پيش گيرى از انحراف هاى بعدى، خبر تولد امام دوازدهم را به دوستان و خويشاوندان و شيعيان خاص رساندند و حتى به برخى از آنان، امام (عليه السلام) را نشان دادند. براى مثال، احمد بن اسحاق قمى يكى از بزرگان شيعه مى گويد: خدمت امام عسكرى (عليه السلام) شرفياب شدم و خواستم در باره ى جانشين آن حضرت پرسش كنم. وقتى به حضور آن حضرت رسيدم، بى آن كه من، پرسش خود را مطرح كنم، به من فرمودند:

    «اى احمد! خداى متعال از هنگامى كه آدم را آفريد، زمين را از حجت، خالى نگذاشته است و تا قيامت نيز آن را از حجت خالى نخواهد گذاشت. براى وجود حجت خداست كه بلاها از اهل زمين، دفع مى شود و نعمت هايى چون باران بر آنان نازل مى شود و زمين، بركت و نعمت هاى موجود در خود را به انسان ها ارزانى مى دارد».

    اسحاق بن احمد قمى مى پرسد: مولاى من! امام پس از شما كيست؟ به دنبال اين پرسش، امام به اندرون خانه وارد شدند. سپس در حالى كه پسرى در حدود سه ساله و هم چون ماه نورانى شب چهارده را در بغل داشتند، بيرون آمدند. آن گاه به من فرمودند:

    «اى احمد! اگر تو نزد خداى متعال و حجت هاى او گرامى نبودى، پسرم را به تو نشان نمى دادم; همانا او هم نام رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و هم كنيه ى اوست. او همان كسى است كه زمين را از عدل و داد پر خواهد ساخت. مَثل او در اين امت، مَثل حضرت خضر (عليه السلام) است. به خداسوگند! او به زودى غايب خواهد شدو دوره ى غيبت او به اندازه اى طول مى كشد كه بيشتر مردم به گمراهى و هلاكت گرفتار مى شوند. تنها كسانى كه خداوند توفيق پايدارى در امامت را به آنان ارزانى داشته است، نجات مى يابند».

    احمد بن اسحاق مى گويد: سرورم! آيا نشانه اى هم وجود دارد تا به كمك آن، بيشتر اطمينان قلبى پيدا كنم؟ در اين هنگام آن پسر بچه ى زيبا و نورانى، با لهجه ى عربى بسيار فصيح به آرامى فرمودند:

    «منم بقية الله در زمين; همان كسى كه از دشمنان خدا انتقام مى گيرد. اى احمد بن اسحاق! پس از آن كه خود او را زيارت كردى، در پى اثر و نشانه ى ديگرى نگرد…».()

    ج) امامت حضرت مهدى (عليه السلام):

    پيش تر اشاره شد كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه ى اطهار(عليهم السلام)، با تعابير گوناگون به مسأله ى امامت حضرت مهدى (عليه السلام)اشاره كرده و تقريباً اطلاعات لازم را در باره ى چگونگى تولد، وقايع زندگى و ويژگى هاى حكومت آن حضرت در اختيار مردم قرار داده بودند. براى مثال، در يك مورد، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) خطاب به على (عليه السلام) فرمودند:

    «امامان پس از من دوازده نفرند كه اولى آن ها تو هستى و آخر آن ها قائمى است كه خداوند به دست او، شرق و غرب عالم را خواهد گشود»().

    و يا در جاى ديگر مى فرمايند:

    «… نهمين نفر از امامان، قائم اهل بيت من و مهدى اين امت است كه در رفتار و گفتار و كردار، شبيه ترين مردم به من است. او پس از يك غيبت طولانى و حيرت و سرگردانى ظهور خواهد كرد و دين خدا را در سرتاسر عالم، حاكميت خواهد بخشيد. او با نصرت و تأييدهاى پى در پى خداوند متعال، زمين را پر از عدل و داد خواهد ساخت همان گونه كه پيش از آن، از ظلم و ستم پر شده است».()

    بنابراين به دليل شرايط خفقان بارى كه خلفاى عباسى ايجاد كرده بودند، حضرت مهدى (عليه السلام) پس از تولد، يك دوره زندگى نيمه مخفى را آغاز كردند. در اين دوره كه تا شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، ادامه داشت، تعداد بسيار اندكى از شيعيان، به ديدار ايشان نايل شدند از آن پس، دوره ى امامت امام دوازدهم (عليه السلام) و مرحله ى خطير زندگى آن حضرت كه به دوره ى غيبت معروف است، آغاز مى شود.

    مسأله ى اقامه ى نماز بر پيكر مطهر امام عسكرى (عليه السلام) توسط حضرت مهدى (عليه السلام)، سبب روشنگرى مردم شد و از انحراف هاى بعدى در مسأله ى امامت جلوگيرى كرد. اين كار بر همه ى شيعيان آشكار ساخت كه پس از امام عسكرى (عليه السلام)، فرزند ايشان عهده دار منصب امامت هستند. بدين ترتيب توطئه ى خطرناكى كه خلفاى عباسى، براى نابودى اساس مكتب تشيع طرح ريزى كرده بودند، خنثى شد.

    بايد دانست عوامل حكومت عباسى پس از شهادت امام عسكرى (عليه السلام)، در صدد برآمدند تا كسى را از سوى خليفه، مأمور نماز خواندن بر جنازه ى آن حضرت كنند و به پندار باطل خود، با اين كار، پايان دوره ى امامت را اعلام و خليفه ى غاصب عباسى را وارث امامت شيعه معرفى كنند; اما با وجود مقدمه چينى هاى بسيارى كه انجام داده بودند، نقشه ى آنان عملى نشد. هنگامى كه فرد مورد نظر حكومت، آماده ى نماز خواندن بر پيكر امام يازدهم (عليه السلام)بود، ناگهان كودكى در حدود پنج ساله، با وقار و طمأنينه پيش آمد، آن فرد را كنار زد و خود به اقامه ى نماز پرداخت. اين در حالى بود كه به عنايت خداوند متعال، مأموران حكومتى نتوانستند حتى كوچك ترين عكس العملى از خود نشان دهند. با پايان نماز نيز، پيش از آن كه مأموران حكومتى بتوانند كارى بكنند، آن حضرت از ديدگان غايب شدند. بدين ترتيب، دوره ى امامت حضرت مهدى (عليه السلام)آغاز شد.

    آغاز امامت آن حضرت، به مشيّت الهى و برخى مصالح ديگر، با غيبت همراه بود كه به «غيبت صغرا» مشهور است و تا سال 329 هجرى قمرى به طول انجاميد. پس از آن، مرحله ى جديدى از غيبت كه به دوره ى «غيبت كبرا» معروف است، آغاز شد كه تاكنون نيز ادامه دارد. اين دوران، سخت ترين دوره ى امتحان مردم است; زيرا ارتباط مستقيم با امام (عليه السلام)براى همگان ميسر نيست و نايب خاصى نيز وجود ندارد تا مردم به وسيله ى او بتوانند از آن حضرت، كسب تكليف و پاسخ پرسش هاى شان را دريافت كنند.

    در توصيف اين برهه از زمان، تعبيرهاى بسيارى در روايات وارد شده است كه از وجود فتنه هاى بسيار خطرناك حكايت دارد. بشر در اين دوره، به دليل بى توجهى به ارزش هاى اصيل الهى و انسانى، با وجود برخوردارى از زندگى به ظاهر زيبا، آراسته و مدرن به زندگى نكبت بارى دچار مى شود. بدين معنا كه هر چند شكم ها سير و زندگى پر زرق و برق خواهد بود، ولى روح ها مضطرب، نگران و سرگشته است و از دست دادن هدف و فلسفه ى درست زندگى، يكايك افراد بشر را به يأس و نااميدى كشنده اى دچار مى سازد.

    در فرهنگ اصيل اسلامى، براى پيش گيرى از دچار شدن به چنين وضعى، تحت عنوان «وظايف دوران غيبت»، رهنمودهاى بسيار مهمى از سوى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) وائمه ى اطهار(عليهم السلام) ارايه شده است. رعايت اين موارد، سبب در امان ماندن از خطر انحراف است; زيرا پاى بند نبودن به احكام الهى و از دست دادن ثبات فكرى و اعتقادى صحيح، سبب آلودگى به فتنه هاى آخر الزمان خواهد شد.

    اميد است با انجام وظايف و تكاليف مربوط به دوره ى غيبت، بتوانيم در شمار منتظران واقعى آن حضرت باشيم و هنگام ظهور مهدى موعود (عج)، شايستگى هم گامى با آن سوار سبزپوش را به دست آوريم.

    بقية الله خير الكم ان كنتم مؤمنين

     

    موضوعات: اغاز امامت امام مهدی (عج)
     [ 11:12:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      چند حدیث اخلاقی از امام رضا (ع) ...

    40 حدیث مهم و اخلاقی از امام رضا (ع)


    1- سه ویژگى برجسته مؤمن

     

    لا یَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

    مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است.

     

    2- پاداش نیكى پنهانى و سزاى افشا كننده بدى

    « أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».

    پنهان كننده كار نیك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزیده است.

     

    3- نظافت

     

    « مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّنَظُّفُ ».

    از اخلاق پیامبران، نظافت و پاكیزگى است.

     

    4- امین و امیننما

     

    « لَمْ یَخُنْكَ الاَْمینُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ ».

    امین به تو خیانت نكرده [و نمىكند] و لیكن [تو] خائن را امین تصوّر نموده اى.

     

    5- مقام برادر بزرگتر

     

    « أَلاَْخُ الاَْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاَْبِ ».

    برادر بزرگتر به منزله پدر است.

     

    6- دوست و دشمن هر كس

     

    « صَدیقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».

    دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست.

     

    7- نام بردن با احترام

     

    « إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه ».

    چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنیه او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.

     

    8- بدى قیل و قال

     

    « إِنَّ اللّهَ یُبْغِضُ الْقیلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ ».

    به درستى كه خداوند، داد و فریاد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن مىدارد.

    موضوعات: السلام علیک یا امام رئوف
    [دوشنبه 1393-10-01] [ 03:48:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ضامن اهو ...

     

    ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستان‌های گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که:

     

    روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند.

    موضوعات: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
     [ 03:40:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت