ابان بن تغلب گويد: به امام صادق - عليه‏السلام - عرض کردم: اي فرزند پيامبر؛ چرا حضرت زهرا - سلام الله عليها - «زهرا» ناميده شد؟
حضرت فرمود: براي اينکه براي حضرت اميرالمؤمنين - عليه‏السلام - مي‏درخشيد و در روز سه بار نورافشاني مي‏نمود. و نور چهره‏اش (وقت) نماز صبح را روشن مي‏ساخت، و در حالي که مردم در بسترشان بودند، سفيدي آن نور به حجره‏هاي آنان در مدينه وارد مي‏شد، و ديوارهاي آنها سفيد مي‏شد، آنها تعجب مي‏کردند، و مي‏آمدند خدمت رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - و از حضرتش در باره‏ي چيزي که مي‏ديدند سؤال مي‏کردند، حضرت آنها را به منزل فاطمه - سلام الله عليها - مي‏فرستادند و هنگامي که مي‏آمدند مي‏ديدند ايشان در محراب عبادتش نشسته و نماز مي‏گزارد، و نور از چهره‏اش مي‏تابد، متوجه مي‏شدند آن چيزي که ديدند از نور حضرت فاطمه - سلام الله عليها - بود.
و هرگاه نيمه‏ي روز مي‏شد و حضرت زهرا - سلام الله عليها - براي نماز آماده مي‏شد نور زردي از چهره‏اش ساطع مي‏گرديد، و اين زردي به حجرات مردم وارد مي‏شد، لباسها و رنگهاي آن را به رنگ زرد درمي‏آورد، خدمت پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - مي‏آمدند و راجع به آنچه که ديدند از او مي‏پرسيدند، حضرت آنها را رهسپار خانه‏ي فاطمه - سلام الله عليها - مي‏کردند، آنها مي‏ديدند که در محرابش ايستاده است، در حالي که نور زردي از چهره‏اش مي‏تابد - که درود خدا بر او و پدرش و شوهرش و فرزندانش باد - متوجه مي‏شدند که آنچه که ديدند از نور چهره او است.
و هرگاه روز به پايان مي‏رسيد و آفتاب غروب مي‏کرد چهره حضرت فاطمه - سلام الله عليها - سرخ مي‏شد، و چهره او - از بابت شکر خدا و خوشحالي - مي‏درخشيد، و اين سرخي چهره آن حضرت به حجرات مردم مدينه وارد مي‏شد و ديوارهايشان سرخ مي‏شد، و از آن تعجب مي‏کردند و خدمت پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - مي‏رسيدند، و از او درباره‏ي آنچه ديدند سؤال مي‏کردند، حضرت آنها را به خانه‏ي فاطمه - سلام الله عليها - روانه مي نمود، هنگامي که مي آمدند مي ديدند که حضرت زهرا - سلام الله عليها - در محرابش نشسته است، و خدا را تسبيح مي گويد، و تمجيد مي نمايد، در حالي که نور سرخي از چهره اش مي درخشد، متوجه مي شدند که آنچه ديدند، از نور چهره ي حضرت فاطمه - سلام الله عليها - است.
اين نور همواره باقي ماند، تا وقتي که حسين - عليه‏السلام - متولد شد، و اين نور همين طور در چهره‏هاي ما امامان اهل بيت امامي پس از امامي، تا روز قيامت منتقل مي‏شود.   . 

موضوعات: نام حضرت زهرا
[شنبه 1394-12-08] [ 06:04:00 ب.ظ ]